Interactieve activatie voor het Nationaal Holocaustmuseum

Nationaal Holocaust Museum (studie opdracht)

Product Design | Concept

Samen met vier andere studenten werkte ik aan een concept voor een interactieve educatieve activatie voor het Nationaal Holocaustmuseum. Ons doel: jongeren op een toegankelijke maar respectvolle manier laten kennismaken met verhalen uit de Holocaust. We combineerden fysieke interactie met digitale storytelling, waardoor bezoekers niet alleen informatie zouden ontvangen, maar zelf onderdeel werden van het verhaal. Binnen het team was ik verantwoordelijk voor UX onderzoek en concepting

De kern

Wat heeft ons project bereikt

Educatief

Maakt complexe en confronterende thema's toegankelijk voor een breed publiek.

Betrokkenheid

Stimuleert bezoekers om langer stil te staan bij de persoonlijke verhalen van slachtoffers.

Uitdaging

Het Nationaal Holocaustmuseum wilde een interactieve, educatieve activatie ontwikkelen die jongeren van 15 tot 18 jaar op een directe en respectvolle manier confronteert met de feiten van de Holocaust. De activatie moest niet alleen informeren, maar ook een emotionele verbinding leggen tussen verleden en heden, en zo bijdragen aan bewustwording over de gevolgen van discriminatie, uitsluiting en onverschilligheid.

Daarbij lag er een complexe balans: de ervaring mocht de doorstroming van de vaste tentoonstelling niet verstoren, moest technisch uitvoerbaar zijn en tegelijkertijd de ongecensureerde en ongepolijste aanpak van het museum weerspiegelen. Het project had bovendien een strakke doorlooptijd, waardoor ons team van vijf studenten in korte tijd tot een concept moest komen dat zowel inhoudelijk sterk als visueel overtuigend was.
a silhouette standing in front of an interactive schoolbord, where he can connect lines to see the connection between old and new

Aanpak

Voor het Nationaal Holocaustmuseum werkte ik samen met een team van vijf studenten aan een bijzonder en beladen project. Onze opdracht: bedenk en ontwerp een interactieve educatieve activatie die de harde feiten van de Holocaust ongecensureerd overbrengt, een betekenisvolle link legt tussen het verleden en het heden, én de doorstroming in de vaste tentoonstelling niet belemmert.

Het museum had een duidelijke missie: vooral jongeren tussen de 15 en 18 jaar niet alleen informeren, maar ook raken. We wisten dat deze doelgroep de Tweede Wereldoorlog vaak alleen kent van schoolboeken en dat de diepere lagen, zoals het Joods verzet, zelden de aandacht krijgen die ze verdienen. Bovendien ontbreekt bij veel jongeren een persoonlijke link, omdat zij geen familie meer hebben die de oorlog heeft meegemaakt.Dit vroeg om een zorgvuldig proces waarin we, stap voor stap, van onderzoek naar conceptontwikkeling gingen.

We combineerden UX- en experience designmethodes met storytelling en educatieve principes om een activatie te creëren die jongere bezoekers niet alleen kennis laat opdoen, maar ook emotioneel betrokken maakt.

Onderzoek & Analyse

Voordat we ook maar één schets of idee maakten, doken we diep in de context van het project. Het Nationaal Holocaust Museum stond op het punt zijn deuren te openen en had een heldere, maar uitdagende opdracht: ontwerp een interactieve educatieve activatie die jongeren tussen 15 en 18 jaar raakt, informeert en activeert,zonder de doorstroom in de vaste tentoonstelling te verstoren.

Doelgroepanalyse (Be the user)

We begonnen met het scherp krijgen van de doelgroep: jongeren van 15 tot 18 jaar. Uit gesprekken en deskresearch bleek:
  • Ze hebben vaak alleen basiskennis over de Tweede Wereldoorlog via school.
  • Specifieke thema’s, zoals het Joods verzet, zijn nauwelijks bekend.
  • Ze missen persoonlijke verhalen omdat directe familiebanden met de oorlog vervagen.
  • Hierdoor voelen ze zich minder betrokken en hebben ze soms moeite om de relevantie voor hun eigen leven te zien.
Deze inzichten gaven direct richting: we moesten niet alleen feiten presenteren, maar vooral emotionele betrokkenheid en urgentie creëren.
a storyboard of a young person visiting a museum and joining an interactive tour after seeing others do it too

Contextonderzoek

Naast de doelgroep doken we in de inhoud, hierna hebben weonder andere een Brand Eye gemaakt, om duidelijk in te zien wie onze klant (het nationaal Holocaust Museum) werkelijk is:
  • Analyse van het debriefdocument van het NHM.
  • Verzamelen van historische data en verhalen rondom de Holocaust, met nadruk op het Joods verzet.
  • Inspiratiebezoeken aan musea en interactieve installaties om te zien hoe anderen emotie en educatie combineren.
a brand eye for the National Holocaust museum

Uitdagingen uit de analyse

Onze onderzoeksfase bracht een aantal kernuitdagingen naar voren:
  • Hoe brengen we ongecensureerde feiten over op een manier die jongeren aanspreekt en vasthoudt?
  • Hoe leggen we een voelbare link tussen verleden en heden, zodat het onderwerp urgent blijft?
  • Hoe zorgen we voor een interactie die geen obstakel vormt voor de museumdoorstroom?

Conceptontwikkeling

Met de inzichten uit ons onderzoek gingen we aan de slag met het creëren van een activatie die jongeren niet alleen informeert, maar ook activeert om zelf verbanden te leggen tussen het verleden en het heden.

Brainstorm en ideefase (morfologische kaart)

We begonnen met een brede brainstorm waarin alle teamleden ideeën konden aandragen. Belangrijke uitgangspunten:
  • Interactief en niet passief kijken of lezen.
  • Persoonlijke betrokkenheid creëren door keuzes en reacties van bezoekers te integreren.
  • Korte, krachtige momenten die de aandacht vasthouden in de doorstroom van het museum.
Deze inzichten gaven direct richting: we moesten niet alleen feiten presenteren, maar vooral emotionele betrokkenheid en urgentie creëren.
a morphological chart of an interactive installation for a museum

Van idee naar concept

Uit de brainstorm kwamen meerdere richtingen voort. We selecteerden de ideeën die het beste aansloten bij:
  • De doelgroepbehoeften (interactie, beleving).
  • De fysieke ruimte van het museum.
  • De inhoudelijke kaders van het NHM.
Het winnende concept werd een interactieve activatie waarbij bezoekers door middel van korte dilemma’s en keuzes geconfronteerd worden met situaties uit de Tweede Wereldoorlog, en meteen de parallellen met actuele gebeurtenissen zien.
an overview picture of an interactive installation, with people in a room, connecting lines from one wall to the other.

Prototyping

We bouwden een low-fidelity prototype om te testen of het concept werkte binnen de museumcontext. Hierbij letten we op:
  • Hoe snel jongeren het concept begrepen.
  • Of de interactie intuïtief aanvoelde.
  • De balans tussen historische informatie en interactieve elementen.

Iteratie

Op basis van feedback uit testmomenten hebben we het concept aangescherpt. Belangrijke verbeteringen:
  • Kortere teksten om de doorstroom te bevorderen.
  • Meer visuele cues om bezoekers te begeleiden.
  • Duidelijke koppeling tussen verleden en actuele voorbeelden.
Met deze stappen legden we de basis voor een activatie die zowel historisch correct als visueel en emotioneel krachtig is, zonder de flow van de tentoonstelling te verstoren.
3d Illustrations of an interactive educating installation, showing a table with a screen in it

Resultaat

Hoewel de interactieve activatie uiteindelijk niet in productie is gegaan, leverde het project een volledig uitgewerkt concept op dat gereed was voor implementatie. We presenteerden een klikbaar prototype waarin de volledige gebruikersreis was verwerkt, ondersteund door een visueel ontwerp dat trouw bleef aan de huisstijl van het Nationaal Holocaustmuseum én aansloot bij de belevingswereld van jongeren. Daarnaast stelden we een implementatiehandleiding op, zodat het museum het concept op een later moment eenvoudig zou kunnen realiseren.

Reflectie

Dit project heeft mij veel geleerd over het ontwerpen voor een gevoelig en historisch beladen onderwerp. Iedere keuze, van tone of voice tot kleurgebruik, vroeg om zorgvuldige afwegingen. Ik ontdekte hoe cruciaal het is om inhoud en beleving in balans te brengen, vooral bij educatieve projecten met een emotionele lading.

De samenwerking met vier andere studenten, ieder met een eigen expertise, maakte dit bovendien tot een waardevol teamwork-traject. Het vergde duidelijke communicatie, snel schakelen en het vermogen om samen knopen door te hakken. Ondanks dat het concept niet live ging, beschouw ik het als een sterke case: het laat zien dat ik complexe inhoud kan vertalen naar een toegankelijke, interactieve ervaring, met oog voor detail en maatschappelijke relevantie.

Alles op een rijtje

Het resultaat van dit project